Joskus verkkosivustot ovat niin rikki, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin rakentaa ne uudelleen. WooCommerce ja valmiit teemat voivat olla huono yhdistelmä.
Minuun otti yhteyttä asiakas, jolla oli vaikeuksia WooCommercen ja valmiin teemasivuston kanssa. Yleensä en haluaisi koskea tällaiseen keissiin edes pitkällä tikulla, varsinkaan jos sivut ovat myös monikielisiä, mutta asiakkaalla oli vaikeuksia alkuperäisen web-kehittäjän kanssa ja halusin auttaa heitä.
Asiakkaalla oli alun perin Magento-kauppa, joka siirrettiin WooCommerceen käyttämällä sähköisen kaupankäynnin siirtopalvelua, mutta kaikkien sivustolle lisättyjen uusien tuotteiden tiedot nollattiin jatkuvasti. Hinnat, kuvat ja kuvaukset tyhjenivät sitä mukaa kun niitä täytettiin.
Yleensä tällaisessa tapauksessa nousisi epäily, että jokin sivustolle asennetuista plugineistä olisi ongelmana, mutta myös teemassa voi olla vikoja. Yleensä ongelmallinen liitännäinen löytyy poistamalla pluginit käytöstä ja aktivoimalla ne uudelleen yksi kerrallaan. Voit myös vaihtaa sivuston oletusteemaan varmistaaksesi, ettei teema aiheuta ongelmia. Tällä kertaa sivusto oli rikki riippumatta siitä, mitä yritettiin vaihtaa.
Jälkeen paljon virheenkorjausta, siivousta, ydintiedostojen korvaamista, ja kun sivustolta oli poistettu kaikki elementit, paitsi WooCommerce, tulin siihen tulokseen, että vika oli sisällä itse tietokannassa ja jotain oli pielessä WordPressin asennuksessa, mahdollisesti Magento siirron takia. Sain ehdotuksia kehittäjäystävältä katsoa, oliko jotain, mitä en ollut huomannut, mutta johtopäätös oli sama… ainoa asia, mikä voitiin tehdä, oli rakentaa sivusto uudelleen.
Tuonti ja vienti rikkinäisistä sivustoista voi olla melko aikaa vievää. Huomasin, että paras tapa oli aloittaa alusta paikallisella palvelimella ja tuoda tuotteet ja kuvat omasta demoasennuksestani, jonka olin kloonannut palvelimelleni, koska toinen palvelin pysyi valmiudessa ja tuonti oli mahdottoman hidasta. Sivusto oli myös jaetussa hostingissa ja se oli selvästi liian raskas sellaiselle hostingille.
Kun tuotteet ja muut saatiin tuotua, asensin teeman ja kaikki kuuluvat pluginit, kuten Elementor Pro. Sitten piti kopioida kaikki WooCommerce, teema-asetukset ja WordPress-asetukset uudelle sivustolle.
WooCommerce tuonnissa generoitui myös vääriä tuotekategorioita hieman, joten tyhjensin kaikki tarpeettomat luokat joissa tuotteita oli 0 kpl, ja päivitin jokaisen luokan kestolinkit vastaamaan vanhaa sivustoa, niin että SEO ei kärsi.
Kaiken kaikkiaan projektissa oli paljon työtä. Useimmat valmiit teemat ja WooCommerce-yhdistelmät eivät toimi hyvin pitkällä aikavälillä. Jos aiot käyttää paljon rahaa sähköisen kaupankäynnin ratkaisun luomiseen, miksi et luo sellaista, joka kestää vuosia ja tee sitä kunnolla?
Lisälukemista
Sähköinen kaupankäynti pienellä budjetilla
Muutamia asioita, jotka on otettava huomioon, kun rakennat budjetin mukaisia sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja WooCommercen ja valmiin teeman avulla.